google-algortime-update-stort-websites-in-vrije-val

Waarom Jouw Website Een Vrije Val Heeft Gemaakt In Google’s Zoekresultaten

Veel website-eigenaren zullen zich de afgelopen week nog eens goed in de ogen hebben gewreven, terwijl ze ontgoocheld naar hun statistieken keken.

Zoekwoorden die voorheen een uitmuntende positie noteerden in Google’s zoekresultaten bleken een vrije val te hebben gemaakt. Soms compleet verdwenen uit de top-100. Met alle gevolgen voor de bezoekersaantallen van de website.

Hoe dan?

Per 1 augustus heeft Google een nieuwe algoritme-update doorgevoerd.

Volgens Marie Haynes, algoritme-analist van beroep, is het een van de grootste updates die ze zich kan heugen.

En dat blijkt.

Voor sommigen is de algoritme-aanpassing een regelrechte knock-out voor de bezoekersaantallen.

Wie vangen de klappen?

Met name YMYL-websites (Your Money or Your Life) zijn geraakt.

YMYL is een verzamelnaam voor websites die financieelmedisch, gezondheids- en voedingsadvies geven. Websites die daarmee dus grote invloed kunnen hebben op de beslissingen en de levens van mensen.

Google-medic-update

Medic Update

Op 8 augustus muntte Barry Schwartz de wijziging in het algoritme als de Medic Update. Schwartz onderzocht ruim 300 websites die door de update zijn geraakt.

“…a huge percentage of the sites impacted were specifically in the medical, health, fitness, healthy lifestyle space. In fact, over 42% of the sites submitted were.”

Websites die gezondheid als thema hebben, ondervinden dus de grootste – vooral negatieve – invloed van de algoritme-update.

Wat kun je doen?

Algoritme-analist Haynes stelde Danny Sullivan (Google Search Liaison) de vraag die iedereen ’s nachts uit z’n slaap houdt:

HOE FIX IK DIT?! 😱

Sullivan gaf daarop het typische Google-antwoord: ‘Creëer gewoon geweldige content’.

Hij verwees daarbij naar de Quality Raters’ Guidelines (QRG), dat is een 164-pagina tellend document dat zeer gedetailleerd uit de doeken doet aan welke elementen een website volgens Google moet voldoen om een goede beoordeling te krijgen.

google-quality-raters-guidelines

Terugkerende kernwoorden:

EXPERTISE
AUTORITEIT
VERTROUWEN

De veiligheid van gebruikers wordt in de vernieuwde versie van QRG ook expliciet genoemd als zwaarwegende factor.

Daarnaast is een ‘mildly negative reputation’ van de website of de beheerder reden om de website een lage waardering te geven.

Haynes onderzocht een gezondheidswebsite die is getroffen door de update. De volgende zaken vielen haar op:

1. Er ontbreekt een ‘Over ons’-pagina

Het ontbreken van een duidelijke afzender is slecht nieuws voor je website. De QRG stelt namelijk dat een ‘Over ons’-pagina een belangrijke aanwijzing is wie er verantwoordelijk is voor de informatie op de website. Als je daar vaag over bent, straft Google dat af. Wat is dan immers jouw autoriteit?

2. De website heeft weinig reputatie

Als een website als belangrijkste doel heeft om producten te verkopen, is het belangrijk dat de reputatie van die producten goed is. Een gebrek aan reputatie of zelfs een licht negatieve reputatie kunnen een aanwijzing zijn dan de website van slechte kwaliteit is.

3. Een website kan een medische behandeling promoten die indruist tegen de wetenschappelijk aanvaarde consensus.

Haynes gebruikt als voorbeeld een website die een bepaald ketodieet met exogene ketonen promoot. De wetenschappelijke consensus over exogene ketonen is dat het weliswaar ketowaarden verhoogt, maar niet erg bijdraagt aan gewichtsverlies.

Conclusie: als je een gezondheidsproduct promoot dat een negatieve reputatie heeft of geen duidelijke wetenschappelijke ondersteuning is er een kans dat Google’s algoritme je minder vertrouwt.

Welke websites profiteren van de algoritme-update?

Haynes neemt een aantal websites onder de loep die na Google’s algoritme-update juist sterke positiestijgingen hebben ondergaan. Een aantal zaken vallen haar op:

1. De auteurs van artikelen hebben een duidelijk profiel.

Gebruik echte namen, koppel deze aan LinkedIn-profielen of Wikipedia-pagina’s. Als gezegd: Expertise, autoriteit en vertrouwen zijn cruciaal.

2. Het hoofddoel van de website is het verstrekken van informatie, niet de verkoop van producten.

Veel websites denken alleen maar aan sales. Op elke pagina wemelt het van de banners met salespitches. Het is natuurlijk niet verkeerd om producten te verkopen, maar Google’s belangrijkste doel is om websites te serveren die mensen helpen in plaats van simpelweg producten onder de neus te houden.

3. Er zijn veel signalen dat de website autoriteit heeft

Websites die profiteren van Google’s algoritmewijziging bevatten tal van sinalen die wijzen op grote autoriteit. Reacties van bezoekers die weer behulpzaam zijn voor andere bezoekers. Online reviews over geboden advies, etc.

klantenervaringen-reviews

4. De website heeft een duidelijk doel en meerwaarde

In de nieuwe versie van de QRG is duidelijk opgenomen dat de meerwaarde van een website van groot belang is voor de ranking. Wat draagt een website bij aan het wereldwijde web?

Onderstaande factoren kunnen een signaal zijn dat de website geen toegevoegde waarde heeft (E-A-T staat voor EXPERTISE, AUTHORITY, TRUST, MC staat voor MEDICAL CONTENT):

meerwaarde website

Samenvattend

De update op 1 augustus 2018 was MEGA. Het belangrijkste doel: bepalen of een website Expertise, Autoriteit en Vertrouwen heeft.

Heb je een YMYL-website die zwaar getroffen is door de update, dan heeft Haynes het volgende advies voor je:

  • Toon al je Expertise, Autoriteit en Vertrouwen. Je website moet vol staan met informatie die bevestigt waarom jij de autoriteit bent op jouw vakgebied. Schep op over awards, media-aandacht, jaren ervaring, etc.
  • Toon de expertise van je auteurs. Elk artikel moet een auteur hebben. Dus niet  ‘redacteur’, ‘beheerder’, o.i.d. De vermelding moet zijn gekoppeld aan een bio die laat zien waarom deze persoon recht van spreken heeft.
  • Verbeter de reputatie van je bedrijf en auteurs. Dit werkt het beste door positieve media-aandacht te genereren. Probeer ook redactionele ruimte te scoren op andere platforms. Zorg ook voor reviews van gebruikers en plaats testimonials op je website.
  • Neem je producten onder de loep. Wat verkoop je? Artikelen die schadelijk of ongewenst zijn, kunnen de posities van je website negatief beïnvloeden.
  • Werk aan het vertrouwen in je producten. Als je een dieetproduct verkoopt of een ander gezondheidgerelateerd product is het belangrijk dat daar uitgebreide informatie over beschikbaar is op het internet. Verzamel reviews, start discussies en zorg voor producten die zo goed zijn dat mensen er als vanzelf over gaan praten.

Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt, is dat je eerlijk en transparant bent over wie je bent en wat je intenties zijn. Heb je zelf weinig expertise dan kan het zinvol zijn om mensen in te schakelen of in te huren die wel over de juiste autoriteit beschikken. Denk aan een gastauteur voor een artikel of een interview met een vooraanstaande figuur binnen een bepaald werkveld.


Wat zijn jouw ervaringen?

Ben jij ook geraakt door de algoritme-update? Ik hoor heel graag wat je ervaringen zijn. Deel ze hieronder in de reacties.

UX en SEO_ twee disciplines die je site maken of breken

UX & SEO: Twee Disciplines Die Jouw Website Maken (Of Breken!)

UX en SEO_ twee disciplines die je site maken of breken
At the end of the day wil iedereen hetzelfde. Tenminste, als het op websites aankomt: de juiste bezoekers aantrekken en hen verleiden tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld een aankoop, het invullen van een contactformulier of de download van een whitepaper. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en User Experience (UX) zijn daarbij belangrijke elementen die elkaar geweldig kunnen versterken.

Een weloverwogen User Experience is bepalend voor de manier waarop een bezoeker de website beleeft. Het vraagt meer dan simpelweg een website die werkt.

Met een uitgekiende UX leid je je bezoeker intuïtief door de website en zorg je voor de gewenste conversie. Jouw doelgroep moet immers snel geïnteresseerd raken en verleid worden om tot slot niets anders te willen dan jouw product of dienst.

Zoekmachines zijn ‘technisch inspecteurs’

 

Weinig romantisch

In de beleving van velen zijn UX en SEO niet direct potentiële best friends. Zoekmachines zijn ‘technisch inspecteurs’. Ze kijken naar elementen op je website als content, alt-teksten van afbeeldingen, header tags en andere weinig romantische elementen.

UX gaat meer over het ondersteunen van de bezoeker, door de opzet, bewegwijzering en de juiste interacties. Alle elementen op de website ondersteunen één gemeenschappelijk doel: de gebruiker te helpen een gewenste actie uit te voeren.

Dus waar komen SEO en UX elkaar tegen? En hoe kunnen ze elkaar versterken en bijdragen aan een website die op alle fronten goed presteert?

Driehoeksverhouding

Bij de ontwikkeling van een website ligt de bal vaak in eerste instantie bij designers en ontwikkelaars. Zij dragen de verantwoordelijkheid om met behulp van ontwerp en techniek de boodschap van de opdrachtgever zo goed mogelijk over te dragen.

 

Content en SEO hobbelen vaak achter UX en techniek aan

 

Content en SEO hobbelen er vaak achteraan, terwijl die elementen de cruciale onderdelen vormen voor vindbaarheid in zoekmachines. Bovendien vormt content de boodschap, de inhoud: de kern. Daarmee is content dus ook onlosmakelijk verbonden met UX.

Om tot een uitgebalanceerd eindresultaat te komen, is het key dat alle disciplines binnen een team vanaf het prille begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van een nieuwe website. Zij zullen samen moeten bepalen hoe de diverse website-elementen zich tot elkaar gaan verhouden.

Win vertrouwen

De ontwikkeling van een website begint met vragen als: Welk doel dient de website? Welke structuur kunnen we het beste gebruiken om de bezoeker zo goed mogelijk te bedienen? Wat doen we met foto’s, graphics, tekst, video, etc.? Zijn er technische beperkingen?

 

Zichtbaarheid in zoekmachines is geen garantie voor conversie en tevreden bezoekers

 

UX en SEO trekken in dat opzicht al in een vroeg stadium samen op en zullen elkaar versterken. SEO moet ervoor zorgen dat bezoekers op de website terechtkomen. Maar vindbaarheid en zichtbaarheid in zoekmachines zijn geen garantie voor conversie en tevreden bezoekers.

Daar komt UX om de hoek kijken. Werkt de site goed? Biedt de website voldoende achtergrondinformatie? Wekt de website voldoende vertrouwen? Kunnen bezoekers gewenste informatie eenvoudig vinden? Hoe kunnen we deze mensen bedienen na conversie? Kortom: biedt de website het ultieme antwoord op de use case van de gebruiker?

Sta open voor feedback

Een bestaande website kan prima vindbaar zijn, maar vanwege slechte functionaliteit geen enkele conversie opleveren. Soms is niet direct duidelijk wat daarvoor de oorzaak is. Ga daarom het gesprek aan met je doelgroep. Vraag klanten, collega’s en vrienden om je website te evalueren. Wat vinden zij dat er beter zou kunnen?

 

Maak je bedrijf persoonlijk, menselijk. Schrijf blogs, gebruik video

 

Een website (en dus je bedrijf) wint ook sterk aan vertrouwen als je de mensen achter jouw merk in beeld brengt. Laat gezichten zien. Voeg korte bio’s toe. Maak je bedrijf persoonlijk, menselijk. Schrijf blogs, gebruik video. Het zijn mensen die je website bezoeken. En mensen willen contact met andere mensen. Zorg dus dat jouw website voor mensen is ingericht.

Zet bezoekers in beweging

Ook belangrijk: enthousiasmeer. Zet in beweging. Zorg dus dat calls to action niet ontbreken. En, wees consistent. Niets is zo vervelend als een onsamenhangend verhaal dat nergens heen gaat. Zorg dus dat je je constant bewust bent van het doel dat je najaagt. Zo kun je bezoekers beter van dienst zijn en ze omtoveren tot blije klanten en ambassadeurs van jouw merk en bedrijf.

UX en SEO draaien beide om mensen en de use cases die bij hen passen. Ze zijn ondersteunend voor andere delen van de klantbeleving – off site en on site – en ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Als je SEO in orde is, draagt dat bij aan de tevredenheid van je bezoeker: die kan immers makkelijker vinden wat hij zoekt. Een goede User Experience verhoogt de tijd die bezoekers doorbrengen op je website (Dwell Time) en heeft daarmee weer een gunstig effect op SEO.

Zorg dus dat beide goed zijn ingericht voor een optimaal resultaat.

Nieuwsgierig hoe wij je hiermee kunnen helpen? Neem contact op!

Google Friendly webdesign

De Ultieme SEO Gids 2018

Dit is dé ultieme gids als je de zoekresultaten van Google wilt domineren in 2018. Boordevol SEO-tips die NU werken en jou topresultaten kunnen opleveren in 2018. Wil jij aan de slag met SEO in 2018? Dan is dit hét SEO-overzicht.

zichtbaar met google posts

Google Posts – Slim je zichtbaarheid vergroten in de zoekresultaten

Google Posts is een nieuwe mogelijkheid om je bedrijf te laten opvallen in de zoekresultaten van Google. Ontdek hoe het werkt!