Google Analytics 4 is een belangrijke tool om inzicht te krijgen in de prestaties van je website. Het geeft je echt een schat aan informatie. En dus is het bijzonder waardevol voor je bedrijf.
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe versie van Universal Analytics. Ben jij nieuwsgierig wat deze nieuwe versie inhoudt en wat het betekent voor jouw bedrijf? Lees dan verder.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics en een onmisbare tool om de resultaten van je website en je marketingactiviteiten te meten en te analyseren. Deze opvolger van de Universal Analytics geeft je onder andere inzicht in de volgende gegevens:
- De belangrijkste cijfers met betrekking tot bezoekersaantallen en tijd die bezoekers doorbrengen op je website
- De herkomst van je bezoekers: via welke kanalen komen ze op je website terecht?
- De pagina’s van je website die het best bezocht worden – en welke juist niet zo goed.
- Welke doelen en conversies je bereikt via welke pagina’s
- En véél meer
Hé, maar dat klinkt bekend. Dat kun je met Universal Analytics toch ook allemaal meten? Klopt. Toch heeft Google Analytics 4 een aantal belangrijke voordelen. In Universal Analytics moest je bijvoorbeeld verschillende properties aanmaken voor de resultaten van je website en je app. In Google Analytics 4 is dat verleden tijd; alle data komen in dezelfde property terecht, waardoor je jouw data beter kunt analyseren. Maar er zijn meer voordelen!
Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?
Naast het bundelen van website- en appdata in één property zijn er meer voordelen. We zetten de belangrijkste vijf voor je op een rij:
Heb je Google Analytics 4 nodig?
Ja en nee. Voorlopig kun je nog wel even vooruit met Universal Analytics. Toch raden we je aan om je voor te bereiden op een overstap naar Google Analytics 4. Er komt een moment dat je de overstap zal móeten maken. Wellicht duurt dat nog een aantal jaar. Maar als het zover is, zul je geen data uit het verleden meer kunnen raadplegen, omdat deze niet meer toegankelijk zijn. Door nu al data te gaan verzamelen met GA4, behoud je straks toegang tot de gegevens die je nu al bent gaan opbouwen. Bovendien geeft het je de mogelijkheid om thuis te raken in de nieuwe omgeving, terwijl je nog toegang hebt tot de oude interface. Je hebt nu dus ruimschoots de tijd om te oefenen en kan altijd terugvallen op de oude omgeving. Handig toch?
Hoe installeer je Google Analytics 4?
Het opzetten van Google Analytics 4 is zogezegd een piece of cake. Als je nog geen Google Analytics-account hebt, maak je er eerst een aan (dat doe je zo). Als je daarna een nieuwe property aanmaakt, is dat standaard een Google Analytics 4-property. Upgraden is dus niet nodig. Heb je al wel een Google Analytics-account en maak je gebruik van een Universal Analytics-property? Doorloop dan de volgende stappen:
- Ga naar het beheerdersmenu van je account en klik onder ‘Property’ op ‘Instelassistent voor GA4’.
- Klik op de button ‘Aan de slag’ onder het kopje ‘Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken
- Er verschijnt een pop-upvenster met uitleg wat er gaat gebeuren. Klik op de button ‘Property maken’
- Voilà, je hebt een Google Analytics 4-property aangemaakt en kunt deze nu verder configureren. Klik op ‘Uw GA4-property bekijken’ voor verdere informatie en mogelijkheden. Je kunt deze ook op een later moment verder instellen.
Hoe koppel je Google Analytics 4 aan jouw website?
Kijk, je bent al een heel eind gekomen. Je hebt een nieuwe property aangemaakt, maar Google Analytics 4 kan nog geen data van je website uitlezen. Het is dus tijd om een trackingcode op je website te plaatsen. Dat kan op verschillende manieren:
- Voeg een Google Analytics 4-trackingcode toe aan je website. Dat kun je doen door de code rechtstreeks toe te voegen aan de code van je website of – in het geval van een WordPresswebsite door deze plugin of deze plugin te gebruiken. Ons devies: als je geen plugin nodig hebt, niet gebruiken. Een plugin maakt je website doorgaans trager. Then again: als je geen flauw idee hebt hoe je het anders moet fixen, is een plugin wel zo makkelijk.
- Gebruik Google Tag Manager. De Google Tag Manager-code hoef je maar eenmalig te installeren op je website, daarna regel je in principe alles binnen de Google Tag Manager-omgeving en kun je dus ook allerlei andere trackingcodes installeren. Denk aan trackingcodes van sociale media als Facebook, LinkedIn, Twitter of de trackingcode van MailChimp.
Meer weten?
Wil je meer weten over het gebruik van Google Analytics 4 of heb je hulp nodig bij de overstap? Neem contact met ons op. We helpen je graag verder.