Wat googelden we in 2015?

vluchtelingencrisis europa

Google verwerkt jaarlijks miljarden zoekopdrachten. Dat is voer voor mooie jaaroverzichten. Afgelopen week publiceerde de zoekmachinegigant – enigszins prematuur, want je weet maar nooit – de populairste zoekopdrachten van 2015. Een greep uit de lijstjes…

Grote nieuwsgebeurtenissen zorgen steevast voor overweldigende zoekvolumes. Dat was in 2015 niet anders. Voor een recordaantal zoekopdrachten zorgden de aanslagen in Parijs. Het leidde wereldwijd tot bijna 900 miljoen search queries.

Op ruime afstand volgden – gelukkig – vrolijkere zaken. Er werd veel gezocht naar gebeurtenissen in verband met het WK Cricket (323 miljoen) en het WK Rugby (246 miljoen). Ook het WK vrouwenvoetbal kon met 113 miljoen zoekopdrachten op veel interesse rekenen.

De belangstelling voor de Amerikaanse Oscaruitreiking won het echter van de sport. Ruim 400 miljoen keer kreeg Google een vraag over de 87ste Academy Awards te verwerken.

Zoekopdrachten 2015 Nederland

Ook voor Nederland bracht Google interessante zoeklijstjes in kaart. Neem de toptien met trending zoekopdrachten in 2015, met een opmerkelijke nummer 1: Agar.io, een massive multiplayer online game (MMOG) die op 8 juli 2015 werd gelanceerd, zorgde voor een explosie aan zoekverkeer. Boer zoekt vrouw was opnieuw mateloos populair. De zelfverkozen dood van Joost Zwagerman leidde eveneens tot veel zoekopdrachten in Google.

  1. agar.io
  2. Boer zoekt vrouw
  3. Joost Zwagerman
  4. mijn belastingdienst
  5. Charlie Hebdo
  6. Parijs
  7. Adele
  8. Sail Amsterdam
  9. Carnaval 2015
  10. Trijntje Oosterhuis

Zoekopdrachten met ‘Wat is’

Ook zoekopdrachten in combinatie met ‘Wat is’ geven een mooi overzicht van trending topics in het afgelopen jaar. Onderwerpen waar normaal gesproken weinig of helemaal niet op wordt gezocht, lieten in sommige maanden een plotselinge piek zien.

Het geeft maar weer eens aan hoe interessant het kan zijn om in te spelen op trends. Bedrijven die aansluiten of anticiperen op trending topics kunnen massa’s verkeer naar hun website loodsen en goede zaken doen online.

In maart werd de volgende zoekopdracht 8100 keer ingetypt in Google: Wat is een kapitaalverzekering? Een zoekopdracht die – relatief – weinig resultaten oplevert en waar je met een slimme SEO-strategie snel op kunt scoren. Als je als bedrijf inspeelt op dergelijk zoekgedrag kun je jezelf bij een groot publiek in de kijker spelen en grote hoeveelheden verkeer naar je website genereren.

De toptien:

  1. Wat is een kapitaalverzekering? (8100 zoekopdrachten in maart)
  2. Wat is glamping? (3600 zoekopdrachten in januari)
  3. Wat is bewerkt vlees? (6600 zoekopdrachten in oktober)
  4. Wat is een vlogger? (3600 zoekopdrachten in september)
  5. Wat is mijn dak waard? (2900 zoekopdrachten in juni)
  6. Wat is een transgender? (2900 zoekopdrachten in oktober)
  7. Wat is zeevonk? (2900 zoekopdrachten in augustus)
  8. Wat is intersekse? (2900 zoekopdrachten in maart)
  9. Wat is schurft? (2400 zoekopdrachten in oktober)
  10. Wat is een tatami? (2400 zoekopdrachten in mei en september)

Zoekopdrachten met ‘Hoe werkt’

Opvallend zijn ook de trends op het gebied van zoekopdrachten in combinatie met ‘hoe werkt’. De top-10 wordt vrijwel volledig gedomineerd door ontwikkelingen op het gebied van technologie. Onderwerpen waar we grote interesse in hebben en – zo blijkt – weinig van snappen. Ook hier liggen voor bedrijven die slim inspelen op zoekgedrag grote kansen.

  1. Hoe werkt de nieuwe snapchat?
  2. Hoe werkt chromecast?
  3. Hoe werkt Windows 10?
  4. Hoe werkt twitter hashtag?
  5. Hoe werkt een selfie stick?
  6. Hoe werkt een wifi extender?
  7. Hoe werkt een zonnepaneel?
  8. Hoe werkt de rabo scanner?
  9. Hoe werkt bijtelling?
  10. Hoe werkt bitcoin?

Nieuwsgierig waar we in 2015 nog meer naar zochten? Bekijk hier meer toplijstjes.