UX & SEO: Twee Disciplines Die Jouw Website Maken (Of Breken!)

UX en SEO_ twee disciplines die je site maken of breken

UX en SEO_ twee disciplines die je site maken of breken
At the end of the day wil iedereen hetzelfde. Tenminste, als het op websites aankomt: de juiste bezoekers aantrekken en hen verleiden tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld een aankoop, het invullen van een contactformulier of de download van een whitepaper. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en User Experience (UX) zijn daarbij belangrijke elementen die elkaar geweldig kunnen versterken.

Een weloverwogen User Experience is bepalend voor de manier waarop een bezoeker de website beleeft. Het vraagt meer dan simpelweg een website die werkt.

Met een uitgekiende UX leid je je bezoeker intuïtief door de website en zorg je voor de gewenste conversie. Jouw doelgroep moet immers snel geïnteresseerd raken en verleid worden om tot slot niets anders te willen dan jouw product of dienst.

Zoekmachines zijn ‘technisch inspecteurs’

 

Weinig romantisch

In de beleving van velen zijn UX en SEO niet direct potentiële best friends. Zoekmachines zijn ‘technisch inspecteurs’. Ze kijken naar elementen op je website als content, alt-teksten van afbeeldingen, header tags en andere weinig romantische elementen.

UX gaat meer over het ondersteunen van de bezoeker, door de opzet, bewegwijzering en de juiste interacties. Alle elementen op de website ondersteunen één gemeenschappelijk doel: de gebruiker te helpen een gewenste actie uit te voeren.

Dus waar komen SEO en UX elkaar tegen? En hoe kunnen ze elkaar versterken en bijdragen aan een website die op alle fronten goed presteert?

Driehoeksverhouding

Bij de ontwikkeling van een website ligt de bal vaak in eerste instantie bij designers en ontwikkelaars. Zij dragen de verantwoordelijkheid om met behulp van ontwerp en techniek de boodschap van de opdrachtgever zo goed mogelijk over te dragen.

 

Content en SEO hobbelen vaak achter UX en techniek aan

 

Content en SEO hobbelen er vaak achteraan, terwijl die elementen de cruciale onderdelen vormen voor vindbaarheid in zoekmachines. Bovendien vormt content de boodschap, de inhoud: de kern. Daarmee is content dus ook onlosmakelijk verbonden met UX.

Om tot een uitgebalanceerd eindresultaat te komen, is het key dat alle disciplines binnen een team vanaf het prille begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van een nieuwe website. Zij zullen samen moeten bepalen hoe de diverse website-elementen zich tot elkaar gaan verhouden.

Win vertrouwen

De ontwikkeling van een website begint met vragen als: Welk doel dient de website? Welke structuur kunnen we het beste gebruiken om de bezoeker zo goed mogelijk te bedienen? Wat doen we met foto’s, graphics, tekst, video, etc.? Zijn er technische beperkingen?

 

Zichtbaarheid in zoekmachines is geen garantie voor conversie en tevreden bezoekers

 

UX en SEO trekken in dat opzicht al in een vroeg stadium samen op en zullen elkaar versterken. SEO moet ervoor zorgen dat bezoekers op de website terechtkomen. Maar vindbaarheid en zichtbaarheid in zoekmachines zijn geen garantie voor conversie en tevreden bezoekers.

Daar komt UX om de hoek kijken. Werkt de site goed? Biedt de website voldoende achtergrondinformatie? Wekt de website voldoende vertrouwen? Kunnen bezoekers gewenste informatie eenvoudig vinden? Hoe kunnen we deze mensen bedienen na conversie? Kortom: biedt de website het ultieme antwoord op de use case van de gebruiker?

Sta open voor feedback

Een bestaande website kan prima vindbaar zijn, maar vanwege slechte functionaliteit geen enkele conversie opleveren. Soms is niet direct duidelijk wat daarvoor de oorzaak is. Ga daarom het gesprek aan met je doelgroep. Vraag klanten, collega’s en vrienden om je website te evalueren. Wat vinden zij dat er beter zou kunnen?

 

Maak je bedrijf persoonlijk, menselijk. Schrijf blogs, gebruik video

 

Een website (en dus je bedrijf) wint ook sterk aan vertrouwen als je de mensen achter jouw merk in beeld brengt. Laat gezichten zien. Voeg korte bio’s toe. Maak je bedrijf persoonlijk, menselijk. Schrijf blogs, gebruik video. Het zijn mensen die je website bezoeken. En mensen willen contact met andere mensen. Zorg dus dat jouw website voor mensen is ingericht.

Zet bezoekers in beweging

Ook belangrijk: enthousiasmeer. Zet in beweging. Zorg dus dat calls to action niet ontbreken. En, wees consistent. Niets is zo vervelend als een onsamenhangend verhaal dat nergens heen gaat. Zorg dus dat je je constant bewust bent van het doel dat je najaagt. Zo kun je bezoekers beter van dienst zijn en ze omtoveren tot blije klanten en ambassadeurs van jouw merk en bedrijf.

UX en SEO draaien beide om mensen en de use cases die bij hen passen. Ze zijn ondersteunend voor andere delen van de klantbeleving – off site en on site – en ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Als je SEO in orde is, draagt dat bij aan de tevredenheid van je bezoeker: die kan immers makkelijker vinden wat hij zoekt. Een goede User Experience verhoogt de tijd die bezoekers doorbrengen op je website (Dwell Time) en heeft daarmee weer een gunstig effect op SEO.

Zorg dus dat beide goed zijn ingericht voor een optimaal resultaat.

Nieuwsgierig hoe wij je hiermee kunnen helpen? Neem contact op!

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.