Structured Data: veel beter opvallen in zoekresultaten!

Structured data blog

Wil je veel beter opvallen in zoekmachines, zoals Google en Bing? Ga dan aan de slag met Structured Data in je website. In dit blog leg ik je uit hoe het werkt en hoe je dit zelf kunt toepassen in jouw website. 

Het is een enorme kans. Toch doet meer dan 50% van de bedrijven niets met Structured Data in hun website. Zonde, want het kan je een enorme voorsprong geven op je concurrentie. Ik ga je precies vertellen wat Structured Data is en hoe je dit voor jouw website kunt toepassen.

Wat is Structured Data?

Aan de slag gaan met Structured Data betekent dat je elementen op een webpagina gestructureerd aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan alinea’s, vragen en antwoorden (FAQ’s) en tabellen. Het doel? Zorgen dat zoekmachines zoals Google beter begrijpen waar jouw pagina over gaat. Je geeft dus meer context mee aan je content.

Door gebruik te maken van zogenaamde schema markup volgens de standaard van Schema.org kun je meer structuur geven aan de informatie op je webpagina’s.

Het toevoegen van Structured Data maakt het voor zoekmachines gemakkelijker om te bepalen of content aansluit bij een zoekopdracht. Daarmee vergroot je de kans dat pagina’s worden vertoond bij relevante zoekopdrachten van gebruikers.

Waarom je Structured Data moet gebruiken

Het implementeren van Structured Data is in 2023 echt een must.

Er zijn duizelingwekkend veel webpagina’s online. Google heeft niet de capaciteit om die allemaal continu te crawlen. Door delen van een webpagina te markeren met schema markup, kunnen zoekmachines content sneller vinden én begrijpen waar een pagina over gaat.

💡 Tip: Wist je dat je nieuwe url’s ook kunt laten crawlen door Google? Dit doe je gemakkelijk via Google Search Console.

Met Structured Data geef je ook aan dat de content van hoge kwaliteit is. Dit kan leiden tot meer vertoningen bij relevante zoekopdrachten, een hogere click-through-rate (CTR) en dus ook meer conversies.

Structured Data is – nog – geen officiële ranking factor, maar wij merken dat het wel degelijk invloed heeft op SEO. Het leidt tot aanmerkelijk hogere posities in zoekmachines en dus ook tot meer bezoekers naar je website.

Het toevoegen van Structured Data vergroot bovendien je kans dat die extra informatie wordt getoond in de zoekresultaten. Dit gebeurt dan via de zogeheten rich snippets: zoekresultaten met extra informatie zoals reviewsterren, veelgestelde vragen of uitgelichte teksten.

De voordelen van Structured Data op een rij:

✅ Zoekmachines snappen de content op jouw website/webpagina’s beter.
✅ Je wordt sneller geïndexeerd (of je doet dit via Google Search Console).
✅ Veel grotere kans op uitgelichte resultaten in de zoekmachines.
✅ Grote kans op een hogere CTR.
✅ Grote kans op meer conversies.

Structured data: Onze top-9

Welke type data moet je nou toevoegen aan je website? Er is best veel keuze en niet alle typen zijn geschikt voor elk bedrijf. Toch zijn er een aantal waar je niet omheen kunt. Ik licht er 9 toe.

1. Organization

Met deze schema markup maak je je bedrijfsgegevens beter vindbaar voor zoekmachines. Je kunt o.a. de volgende gegevens meegeven:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfslogo
  • Adresgegevens
structured data

2. LocalBusiness

Handig voor lokale bedrijven met een fysieke locatie die online beter vindbaar willen worden. Het toevoegen van lokale schema markup kan heel waardevol zijn voor lokale online posities. Ook handig voor bedrijven met meerdere locaties/vestigingen.

PONCK - structured data

3. Article

Voeg dit type Structured Data toe aan je blogs en nieuwsberichten. De zoekmachines zullen op deze manier jouw geplaatste berichten beter begrijpen. Je kunt belangrijke informatie toevoegen zoals de titel, de schrijver en de publicatiedatum. Zo maak je meer kans op een betere positie in de zoekresultaten.

Article - structured data

4. Breadcrumbs

‘Broodkruimels’ geven de plaats van een webpagina binnen de architectuur van een website weer. Handig bij gelaagde websites met veel submenu’s. En wees eerlijk… zonder broodkruimels weten we de weg niet meer 🔍.

Met een goede structuur help je bezoekers makkelijk door je website navigeren. Bij websites met veel categorieën en producten is dit een must. Zo help je de zoekmachines ook weer een handje bij het crawlen van je website.

Breadcrumbs - structured data

5. Carrousel

Dit type Structured Data zorgt voor een ‘lijstweergave’ waar je doorheen kunt swipen. Voor bezoekers die dit te zien krijgen, is het erg prettig om informatie te verkrijgen. De carrousel werkt bijvoorbeeld erg goed met recepten, films of cursussen.

Carousel - structured data

6. Product

Ook voor je producten kun je aan de slag met Structured Data. Voeg dit type Structured Data toe aan je producten en ze kunnen duidelijker worden weergegeven in de zoekresultaten.

Mensen die naar producten zoeken, krijgen naast de afbeeldingen ook informatie te zien over de prijzen, voorraden, reviews en verzendopties.

Product - structured data

7. FAQ

Bij bijna elke zoekopdracht in Google vind je ze terug: de ‘mensen vragen ook’-sectie. Zorg ervoor dat jij de beste antwoorden hebt op de meest gestelde vragen. 

Als je deze veelgestelde vragen vervolgens toevoegt aan als Structured Data maak je een veel grotere kans dat ze in de zoekresultaten worden weergegeven.

FAQ - structured data

8. Jobposting

Zoek je in Google weleens naar vacatures? Dan kun je deze sectie niet hebben gemist: uitgelichte vacatures. Heel interessant als jij vacatures open hebt staan en mensen wilt bereiken, zonder dat je daarvoor betaalde advertenties moet plaatsen.

Als je dit datatype toevoegt aan je vacaturepagina, dan maak je grote kans dat ze in de zoekresultaten worden uitgelicht.

Jobposting - structured data

9. Event

Organiseer jij met je bedrijf een evenement? Opgelet! Dan is dit stukje Structured Data onmisbaar.

Als je de Structured Data toevoegt aan je evenementenpagina dan bereik je sneller de mensen die naar je evenement op zoek zijn. Je evenement is dan niet alleen op je website zichtbaar, maar kan ook worden uitgelicht in de zoekresultaten. 

Event - structured data

Hoe kun je Structured Data toevoegen aan je website?

In de wereld van zoekmachineoptimalisatie is Structured Data dus een belangrijk onderdeel geworden om op te vallen tussen de concurrentie. Structured data geeft zoekmachines meer inzicht in de inhoud van je website en kunnen leiden tot uitgelichte resultaten, zoals rich snippets. Maar hoe voeg je Structured Data toe aan je website?

De standaard voor Structured Data vind je op Schema.org. Deze website is ontwikkeld door Google, Bing en Yahoo en biedt HTML-tags waarmee je Structured Data kunt implementeren. Er zijn drie talen om Structured Data te implementeren:

  • Microdata
  • RDFa
  • JSON-LD.

Google heeft jarenlang Microdata als favoriete Structured Data-taal gekozen, maar momenteel is dat JSON-LD.

Het grote verschil tussen JSON-LD en Microdata of RDFa is dat de code van JSON-LD als een op zichzelf staand script kan worden ingeladen en daarna kan worden ingevoerd in de head of de body van de broncode van een website.

JSON-LD - structured data

JSON-LD code van een FAQ pagina

Het implementeren van Structured Data vereist enige technische kennis, maar er zijn ook plugins (Voor WordPress: Yoast, Rankmath) die deze optie aanbieden en je veel handmatig werk kunnen besparen.

Wil je zelf aan de slag met het toevoegen van Structured Data? Vrees niet: je hoeft zelf geen code te schrijven 😅.

Gebruik de Structured Data Generator.

Het enige dat je hoeft te doen, is je gegevens invullen en een van de datatypen te kiezen. Vul daarna alle gegevens in en de JSON-LD-code wordt automatisch gegenereerd. Plak deze code in in je website en klaar is Kees!

Structured Data testen

Als je je de JSON-LD-code hebt geplaatst, is de volgende vraag: werkt het wel?

Voer altijd een controle uit op je Structured Data. Dat doe je gemakkelijk met de Schema Markup Validator. Voer hier je codefragment in of gewoon de url van je webpagina. De tool test vervolgens of de code goed is geïmplementeerd.

Schema Markup Validator screenshot

Structured Data uitbesteden?

Heb je dit gelezen, maar durf je de stap zelf nog niet helemaal aan? Of heb je er geen tijd voor? Wij helpen je graag om Structured Data op je website te laten plaatsen.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.