Snapchat voor bedrijven – hoe werkt het?

Snapchat

Snapchat – is dat niet die snelle, onbegrijpelijke social media app voor pubers? Nope, dat was vroeger. Voor steeds meer Nederlanders – met name tussen de 18 en 35 jaar – is Snapchat het meest gebruikte sociale medium. En dat maakt het ook een interessant platform voor het bedrijfsleven.

Als jongeren je doelgroep zijn, is Snapchat the place to be. Een paar statistieken op een rij:

  • In Nederland telt Snapchat al ruim één miljoen accounts
  • Dagelijks heeft Snapchat 500.000+ actieve gebruikers
  • 7 van de 10 van de gebruikers zijn jonger dan 35 jaar
  • De helft van de jongeren tussen 18 en 24 jaar gebruikt Snapchat
  • Wereldwijd worden dagelijks een duizelingwekkende 7 miljard snaps bekeken

Met de populariteit van het platform groeit ook het aantal bedrijven met een Snapchatkanaal. Merken als Vodafone, Doritos, Hema en media als De Telegraaf, Metro en NOS bereiken hun jeugdige doelgroep via Snapchat. Ook de overheid zette het medium in om jonge mensen te betrekken bij de landelijke verkiezingen in 2017.

Adverteren op Snapchat: nog even geduld

In Amerika kun je als bedrijf inmiddels advertenties plaatsen op Snapchat. Het is een kwestie van tijd voordat dit ook in Nederland mogelijk is. Maar… hoe werkt adverteren op Snapchat nu eigenlijk?

Snapchat biedt de mogelijkheid om 10 seconden durende video-advertenties te plaatsen tussen de snaps die Snapchat-gebruikers ontvangen. Vergelijk het met de advertenties die Facebook plaatst tussen de berichten op je tijdlijn.

Zo lang adverteren op Snapchat in Nederland nog niet tot de mogelijkheden behoort, ben je als bedrijf aangewezen op organisch bereik onder je volgers.

Hoe kom je aan volgers op Snapchat?

Zolang je niet kunt adverteren, is het een uitdaging om snel het aantal volgers op je Snapchat-kanaal te laten groeien. What to do?

Begin gewoon met het maken van foto’s en video’s met Snapchat, zelfs al heb je 0 volgers. Niemand zal namelijk een kanaal zonder content volgen. Als je content groeit, zal het aantal volgers ook groeien.

Daarnaast kun je iedereen laten weten dat je nu ook op Snapchat te vinden bent. Zet je kanaal in de spotlights in een bericht op je website of in je nieuwsbrief. Je kunt ook je Snapchatcontent downloaden naar je telefoon en dit vervolgens delen op je andere sociale media, zoals Twitter, Facebook, Instagram of Tumblr.

Vergeet hierbij niet je Snapchatnaam te vermelden!

Je wordt beter gevonden op Snapchat wanneer je je content vergezelt van de juiste (hash)tags. Je kunt mensen en bedrijven taggen in je bericht of je content voorzien van relevante hashtags.

Aan de hand van hashtags kun je ook zoeken naar gesprekken van andere Snapchatters. Op deze gesprekken kun je dan weer reageren met jouw snaps. Door je te mengen in de online conversatie van de voor jou relevante doelgroep, breng je jezelf onder de aandacht bij potentiële volgers. Het gevolg is dat mensen nieuwsgierig worden naar wie je bent, op jouw profiel klikken en je (hopelijk!) gaan volgen.

Het Stedelijk Museum maakt via Twitter bekend dat het nu ook op Snapchat te vinden is. Bron: Debestesocialmedia.nl

Wat ook helpt, is het delen van je Snapcode. Dit is een QR-code die – indien gescand door een smartphone – de gebruiker direct doorstuurt naar jouw Snapchatkanaal. Deze code kun je delen op je online kanalen, maar ook uitprinten op stickers. Leuk om uit te delen of de stad mee te behangen :-).

Veel bedrijven zetten Snapchat inmiddels succesvol in om hun doelgroep te bereiken. Ook zonder de mogelijkheid om te adverteren is het een interessant kanaal om merkbekendheid, merkbetrokkenheid en merktrouw te creëren. En een uitstekend medium om de verhalen (stories) van je organisatie te delen.

Snapchat geeft volgers een kijkje in de keuken

Bedenk eerst welk verhaal je te vertellen hebt. Wie ben je als organisatie? Welk probleem los je op? Welke beleving wil je creëren rondom jouw merk of bedrijf?

Op basis van een sterk verhaal, een mooi product en een aansprekende merkbeleving kunnen mensen besluiten jouw kanaal te volgen. Geef dat vervolgens vorm met boeiende verhalen, opmerkelijke verrassingen en weetjes die ze niet op je website of andere social mediakanalen vinden.

Mensen vinden het leuk om een kijkje in de keuken te krijgen van je organisatie. Bovendien hebben deze kijkjes achter de schermen een positieve invloed op de trust factor van jouw merk: het maakt je bedrijf menselijk.

Volgers zien wie er binnen de organisatie werken, wat ze doen en hoe jouw product of dienst tot stand komt. Vraag jezelf af: waar ben je vandaag, wat ga je doen, hoe ga je dat invulling geven? Is er vandaag een belangrijke gebeurtenis die interessant is voor jouw doelgroep?

Er zijn vaak tal van onderwerpen en gebeurtenissen te bedenken die zich lenen voor leuke foto’s en video’s op Snapchat.

Lekker ongepolijst

Voorbeeldje. Je bent een ijsproducent en brengt nieuwe ijssmaken uit. Via Snapchat kun je deze smaken op een leuke manier bekend maken. Schroom daarbij niet om gebruik te maken van grappige filters, emoticons, tekstjes en de tekenfuncties. En kijk eens hoe ongepolijst het eigenlijk gebeurt. Niks fancy fotografie, gewoon een snap met je smartphone.

Ben&Jerry’s maakt nieuwe ijssmaken bekend via Snapchat. Bron: Elitedaily.com

Ook interessant: laat een ander jouw verhaal vertellen, de zogenaamde take over. Avans Hogeschool promootte zijn opleidingen in verschillende steden door het Snapchatkanaal over te laten aan studenten.

Snaps: maximaal 24 uur zichtbaar

Bedenk bij alles wat je vertelt tot wie je je richt. Wie is je doelgroep? Is jouw merk, dienst of product specifiek interessant voor jongeren? Dan is een Snapchatkanaal een absolute must have.

Een snap is maximaal 24 uur zichtbaar. Daarna is-ie weg. Voor altijd verdwenen. Het loont dus om na te gaan wanneer je volgers actief zijn. Wat zijn de piekmomenten? Wanneer is er de meeste interactie met jouw snaps? Speel daarop in en zorg bovendien voor een gestage stroom van berichten, zodat je de kans vergroot dat je volgers jouw berichten oppikken.

Organiseer je een prijsvraag? Zet deze dan ’s ochtends uit en werk gedurende de dag toe naar de bekendmaking van de winnaar. Zo blijf jij de hele dag door op de radar van je volgers.

De voordelen van een Snapchatkanaal op een rij:

  Hét medium om jongeren te bereiken
  Laagdrempelige en snelle manier van interactie met je doelgroep
  Bij uitstek geschikt om unieke behind the scenes te laten zien
  Draagt bij aan de moderne, jeugdige uitstraling van je bedrijf/organisatie 

Start jouw eerste Snapchat-campagne!

Interesse in de mogelijkheden van Snapchat voor jouw organisatie? PONCK helpt je graag bij het opzetten van jouw eerste Snapchat-campagne!

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.