Onderzoek: Zoekmachineoptimalisatie is dé oplossing voor online fashion retailers

Zoekmachine optimalisatie voor fashion retailers belangrijk

Nederlandse moderetailers scoren nog steeds een dikke onvoldoende (4,8) voor hun vindbaarheid in Google. Dat blijkt uit onderzoek van ISM eCompany. Het e-commercebureau constateert wel dat de ontwikkelingen positief zijn. Ook besteden de retailers steeds meer aandacht aan mobiele ontwikkelingen.

Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de online winkelstraat. Zo speelt ‘mobiel’ een steeds grotere rol. Dat wil zeggen dat steeds meer consumenten zich via hun smartphone of tabletcomputer oriënteren op diensten en producten. Dat vraagt om aanpassingen aan websites en webwinkels.

Eerder dit jaar bracht Google een belangrijke wijziging aan in zijn algoritme. Websites die mobielvriendelijk zijn, scoren voortaan hoger in Google. Met alle ontwikkelingen op dit gebied was er reden genoeg voor ISM eCompany om voor een tweede keer de vindbaarheid van moderetailers te onderzoeken.

Voor het onderzoek werden 85 online modeplatforms met tenminste één fysieke vestiging in Nederland onder de loep genomen. Diverse aspecten werden meegewogen, zoals content, paginasnelheid, de URL-structuur en mobiele elementen. De cijfers voor twaalf van deze aspecten leverden samen een gemiddelde op voor elke moderetailer.

Vindbaarheid in Google vaak onvoldoende

Van de onderzochte multi-brand webshops staat Only for Men op de eerste plek met een 7,4. The Stone en The Sting volgen op plaats twee en drie met met een 6,9 en 6,7. Andere multi-brand retailers die een voldoende scoren, zijn Van Tilburg, Sans, Shoeby, Scapino, Oger, Score, Lakeside, Roetgerink, Laredoute, Perfectly Basics, Smit Mode en Poet Zoomers. Voor de overige 28 multi-brand moderetailers is er werk aan de winkel. Hun vindbaarheid in Google is onvoldoende.

Mono-brand webshops scoren nog lager

De mono-brand webshops scoren gemiddeld lager dan de multi-brand webshops. G-Star neemt hier de koppositie in met een 6,3. Expresso en Witteveen volgen op een gedeelde tweede plek met 6,2. Verder staan ook Tommy Hilfiger, Coolcat, Vero Moda, Zara, Claudia Sträter, Esprit, Promiss en Scotch & Soda nog aan de goede kant van de ranglijst.

Een onvoldoende in dit onderzoek betekent overigens niet dat het betreffende merk niet naar voren komt in zoekresultaten. De zichtbaarheid hangt nauw samen met domeinautoriteit en linkbuilding. Een extreem geval is H&M dat in het onderzoek een 2,8 scoort, maar wel hoog in de zoekresultaten eindigt bij diverse combinaties van zoekwoorden.

Linkbuilding cruciaal om vindbaarheid website te verbeteren

Linkbuilding is een van de belangrijkste technieken om websites beter vindbaar te maken in Google. ‘Maar vanzelfsprekend moet de basis ook goed zijn. Want een gebrek aan linkbuilding kan met techniek en content gecompenseerd worden,’ stellen de onderzoekers. Als voorbeeld wordt The Sting genoemd. Met een lagere domeinautoriteit eindigt deze retailer toch hoger dan V&D in de zoekresultaten.

‘Veel webshops niet ingesteld op mobiel shoppen’

Sinds april van dit jaar is ook mobielvriendelijkheid een ranking factor voor Google. De onderzochte fashionretailers doen het hier goed. Samen scoren ze een dikke voldoende (7,8). ‘Een prachtig resultaat,’ vindt Jurjen Jongejan, Manager Online Marketing bij ISM eCompany: ‘Maar het is een gewogen gemiddelde, dus dat betekent helaas dat er nog steeds webshops zijn die geen rekening houden met mobiel shoppen.’

‘Meer kanalen betekent meer omzet’

Als je als retailer diverse verkoopkanalen inzet, kun je online via mobiel niet meer veronachtzamen. Consumenten willen een webshop die gebruiksvriendelijk en persoonlijk is. Als het concept klopt en je bent vindbaar, maak je klanten blij en blijf je bestaan. Recente cijfers van het CBS onderstrepen dit: het inzetten van meerdere kanalen helpt je aan meer omzet.’

‘Kwalitatief linkbuilden wordt continu proces’

Voor de toekomst verwacht Jongejan dat professionaliteit op het gebied van zoekmachine optimalisatie de komende jaren harder groeit. Met name in de longtail is nog veel winst kunnen behalen op het gebied van online vindbaarheid. Verder voorspelt hij dat ‘kwalitatief linkbuilden een continu proces gaat worden voor bedrijven. Google blijft dominant. Bij onze fashionklanten staat verkeer en omzet vanuit zoekmachines al jarenlang in de top. Een goede seo-strategie is daarom onmisbaar.’

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.