google adwords

Supersnel Meer Succes Met AdWords: 5 Praktische Tips

U bevindt zich hier: Home / Nieuws / Supersnel Meer Succes Met AdWords: 5 Praktische Tips

Heb jij het gevoel dat je te weinig uit jouw Google AdWords-campagne haalt? Je hebt waarschijnlijk gelijk. Veel AdWords-campagnes presteren verre van optimaal. Daardoor loop je onnodig veel klanten mis! Een minimale inspanning maakt in veel gevallen al een groot verschil. In deze blog geef ik je 5 praktische tips om snel meer succes met AdWords te boeken.

1. Maak je campagne specifiek met zoektypen

ZoektypeZoektermGeactiveerd bij
Breed zoekenzwarte fietsdonkere toerfiets, groene fiets kopen
Modifier voor breed zoeken+zwarte +fietsfiets met zwarte velgen, zwarte kleding voor op de fiets
Woordgroepen“zwarte fiets”zwarte fiets kopen, goedkope zwarte fiets
Exact zoekwoord[zwarte fiets]zwarte fiets, zwarte fietsen

Tijdsduur: 1 uur
Moeilijkheidsgraad: Fluitje van een cent

Je advertenties worden irrelevant als je campagne te breed staat ingesteld. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je advertenties worden vertoond op zoekopdrachten als ‘tweedehands fiets kopen’, terwijl je uitsluitend nieuwe fietsen verkoopt. Hierdoor gaat je campagnebudget onnodig verloren.

Gebruik zoektypen om je campagne specifieker te maken. Zoektypen zijn symbolen die je aan zoekwoorden toevoegt. Met deze symbolen kun je precies aangeven welke zoekopdrachten je advertenties moeten activeren. Je kunt de onderstaande zoektypen toepassen:

Breed zoeken
Dit is het standaard zoektype dat Google hanteert. Advertenties worden weergeven wanneer iemand naar deze termen zoekt. Ook bij spelfouten, synoniemen en andere gerelateerde zoekwoorden wordt de advertentie getoond.

Modifier voor breed zoeken
Met deze modifier maak je de zoekterm specifieker. De advertentie wordt alleen vertoond als de zoekterm overeenkomt met het zoekwoord of wanneer het een ‘sterk gelijkende variant’ is. Dit zijn bijvoorbeeld spelfouten, meer- en enkelvoudsvormen en afkortingen. Synoniemen en gerelateerde zoektermen worden dus uitgesloten.

Woordgroepen
Met woordgroepen kun je een zoekterm opgeven waarin meerdere woorden in een bepaalde volgorde moeten verschijnen. Extra woorden kunnen voor of na de woordgroep komen.

Exact zoekwoord
Met exact zoeken wordt je advertentie weergegeven aan klanten die uitsluitend zoeken naar het exacte zoekwoord of naar sterk gelijkende varianten van het exacte zoekwoord. Exacte zoekwoorden zijn de meest specifieke soort. De exacte zoekterm moet worden gebruikt. De woordvolgorde kan wel anders zijn, zolang de betekenis van de zoekterm niet verandert. Als er extra woorden in de zoekopdracht voorkomen, wordt de advertentie niet vertoond.

Daarnaast is het verstandig om zoekwoorden zorgvuldig te groeperen. Vaak worden zoekwoorden in één advertentiegroep geplaatst. Maar je kunt beter niet-identieke zoekwoorden in aparte advertentiegroepen indelen. Zet de zoekwoorden ‘racefiets kopen’ en ‘toerfiets kopen’ dus in een aparte groep.

Lees hier meer over zoektypen.

2. Gebruik bodaanpassingen

Tijdsduur: 15 minuten
Moeilijkheidsgraad: Appeltje-eitje

Je campagne presteert beter als je bodaanpassingen instelt. Met bodaanpassingen bepaal je de frequentie waarmee advertenties bij doelgroepen worden vertoond.

Stel dat je campagne in Rotterdam beter presteert dan in Amsterdam, dan kun je een positieve bodaanpassing instellen voor Rotterdam, zodat je advertenties hier vaker worden vertoond. Dit maakt je campagne een stuk effectiever.

Je kunt bodaanpassingen instellen voor leeftijd, gezinsinkomen, geslacht, tijdstip, dag en apparaten. Ook is het mogelijk om negatieve bodaanpassingen te gebruiken.

3. Gebruik uitsluitingszoekwoorden

Tijdsduur: 15 minuten
Moeilijkheidsgraad: Een kind kan de was doen

In sommige gevallen loopt een advertentie beter nadat bepaalde termen zijn uitgesloten. Dit is handig als je advertentie wordt vertoond bij zoektermen die niet relevant zijn.

Je kunt deze termen vinden met het rapport ‘Zoektermen’. Dit is een vooraf gedefinieerd rapport dat je inzicht geeft in welke zoektermen je advertenties hebben geactiveerd. In dit rapport vind je vaak zoektermen die niet relevant zijn voor je bedrijf of organisatie. Het is verstandig om deze zoektermen uit te sluiten, zodat je advertenties in het vervolg niet meer op deze termen worden geactiveerd.

4. Sluit niet-winstgevende doelgroepen uit

doelgroepen uitsluiten

Tijdsduur: 15 minuten
Moeilijkheidsgraad: Met twee vingers in je neus

Je campagne presteert vaak niet even goed bij al je doelgroepen. Het kan gebeuren dat je campagne minder oplevert bij vrouwen in de leeftijdscategorie van 55-64 jaar. Misschien past jouw product of dienst niet goed bij deze doelgroep. In dit geval kun je besluiten om deze doelgroep uit te sluiten. Het campagnebudget gaat dan alleen naar de mensen die wél op je advertenties klikken. Dat is een stuk efficiënter!

5. Stel conversies in

conversies

Tijdsduur: 30 minuten
Moeilijkheidsgraad: Met je ogen dicht

Als je de conversie bijhoudt, weet je precies welke zoekwoorden commercieel interessant zijn en welke niet.

Het is verstandig om per zoekwoord te kijken wat je per klik betaalt en wat je per klik verdient. Je wilt als adverteerder natuurlijk weten of je campagne meer oplevert dan het kost. De Return on Investment (ROI) is de belangrijkste statistiek!

Voordat je een conversie kan instellen, moet je weten wat een conversie voor je bedrijf waard is. Stel dat ieder ingevuld contactformulier gemiddeld 30 euro oplevert en je betaalt 2 euro. Dan heb je 28 euro winst.

Wanneer je ziet welke zoekwoorden geen geld opleveren is het een stuk eenvoudiger om zoekwoorden uit te sluiten.

Wil jij weten hoe jouw AdWordscampagne beter kan lopen? PONCK is officieel Google Partner en helpt je graag verder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.