Oeps. Google-strateeg onthult top-3 rankingfactoren voor zoekresultaten

Google onthult belangrijkste ranking factoren

Hèhè, het hoge woord is er uit. Een onbedoelde verspreking of niet, tijdens een Hangout-sessie met vooraanstaande SEO-specialisten heeft een Google-strateeg de drie belangrijkste factoren genoemd die van invloed zijn op de ranking in de zoekresultaten. Opmerkelijk, want tot nu toe werden deze rankingfactoren beter geheim gehouden dan het recept van Coca Cola.

Tijdens de Hangout spreken onder andere Bill Slawski – directeur zoekmachinemarketing bij Go Fish Digital, Eric Enge – CEO bij Stone Temple Consulting en Rand Fishkin – oprichter van Moz – met Andrej Lipattsev, een senior strateeg die bij Google Ierland verantwoordelijk is voor zoekkwaliteit.

Links, content en… RankBrain

Lipattsev laat zich tijdens het gesprek ontvallen dat het recent geïntroduceerde zelflerende algoritme RankBrain – naast links en content – een van de belangrijkste factoren is voor de vindbaarheid in de zoekmachine. Bekijk de Hangout hieronder vanaf ongeveer 30 minuten voor zijn toelichting.

Verder noemt Lipattsev nog diverse andere zwaarwegende factoren die bijdragen aan goede vindbaarheid in Google, zoals kwaliteit, snelheid, zoekwoorden, paginastructuur, schone code, autoriteit en reputatie.

Maar is RankBrain wel zo belangrijk als Lipattsev doet voorkomen?

Jennifer Slegg, auteur en consultant op het gebied van zoekmachinemarketing, trekt de top-3 positie van RankBrain hardop in twijfel.

In een blog op TheSEMPost stelt ze dat RankBrain wellicht niet de derde factor is die Google gebruikt bij het retourneren van zoekresultaten. ‘RankBrain is wellicht zeer belangrijk voor sommige zoekresultaten, maar zeker niet voor alle,’ schrijft ze.

‘RankBrain vooral belangrijk voor onbekende zoekopdrachten’

Ze vervolgt: ‘RankBrain heeft niet op alle zoekresultaten dezelfde impact. We weten dat het met name grote invloed heeft op de longtail zoekopdrachten die Google voor het eerst verwerkt, zo’n 15 procent van het totale dagelijkse zoekverkeer.’

Uiteindelijk is RankBrain – volgens Slegg – een van de vele signalen die Google gebruikt bij het bepalen van de zoekresultaten. bij de ene zoekopdracht belangrijker dan bij de andere.

Focus op creëren van hoogwaardige website voor gebruiker

Wat overeind blijft, is dat je bij het optimaliseren van je website of specifieke pagina’s er sowieso niet zo gek veel mee kunt. Wie zich bezighoudt met SEO moet zich concentreren op alle factoren die belangrijk zijn voor het realiseren van een hoogwaardige website voor gebruikers. Dát is het beste recept voor goede resultaten in zoekmachines.

Bron: Search Marketing Daily