Google Geeft Gas: 7 Grote Veranderingen Die Je Niet Mag Missen

Google voert een groot aantal vernieuwingen door binnen haar advertentieplatform. Tijdens de jaarlijkse Marketing Innovations Keynote op 10 juli jl. werd duidelijk wat ons staat te wachten.

De consument is een ongeduldig typetje met lange tenen. We verwachten steeds meer dat advertenties gepersonaliseerde, hyperrelevante oplossingen bieden. Geen algemeenheden die niet op ons van toepassing zijn. Weg daarmee.

Google begrijpt dat als geen ander en heeft een reeks nieuwe tools en functionaliteiten beschikbaar. Daarmee kunnen adverteerders nog beter voldoen aan de behoeften van de slimme, veeleisende, mobiele en databewuste consument.

Tijdens de Marketing Innovations Keynote presenteerde Google een aantal ingrijpende veranderingen. We zetten de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij:

(#5 is de meest opvallende!)

#1. Google AdWords >> Google Ads

Google Ads Logo
De wijziging van Google AdWords naar Google Ads was eigenlijk onvermijdelijk. De oude naam dekt onvoldoende de lading. Het nieuwe Google Ads omvat:

• Advertenties in het zoeknetwerk
• Displayadvertenties
• Advertenties in Maps
• Video-advertenties
• In-app advertenties

En… wat voorheen AdWords was, wordt nu een suite van drie afzonderlijke producten:

• Google Ads
• Google Marketing Platform
• Google Ad Manager

#2. Google Marketing Platform

Analytics 360 en DoubleClick zijn samengevoegd tot Google Marketing Platform. Hiermee biedt Google grote en kleine adverteerders een complete set hulpprogramma’s waarmee je zowel media- als consumentenervaring kunt plannen, kopen, meten en optimaliseren.

Google Marketing biedt:

• 100+ integraties met uitwisselingsmogelijkheden en meetinstrumenten vanuit één interface
• Search Ads 360 waarmee adverteerders zoekadvertenties kunnen plannen, kopen en meten
• Display Ads 360 waarmee adverteerders biedingen en doelgroepen kunnen managen vanuit een centrale locatie.

#3. Maximale impact met video-advertenties

Dagelijks wordt meer dan 1 miljard uur (😱) aan video gekeken op YouTube. Dat maakt video-advertenties een krachtig marketingmiddel. Maar liefst 91 procent van de smartphonegebruikers heeft iets gekocht of is van plan dat te doen na het zien van een video-advertentie.

Google pusht daarom allerlei nieuwe YouTube-functionaliteiten, zoals TrueView For Reach en TrueView For Action.

Met TrueView For Reach kun je meer potentiële klanten bereiken met je video-advertentie door CPM-biedingen te gebruiken. TrueView For Action helpt je om advertenties te richten op prospects die onlangs naar je producten of services op Google hebben gezocht.

Ook heeft Google onlangs een nieuwe Smart Bidding-strategie aangekondigd, genaamd Maximize Lift. Met Maximize Lift kunnen adverteerders potentiële klanten bereiken die waarschijnlijk naar hun merk zoeken, nadat ze een video hebben bekeken.

Full funnel

Het past biedingen automatisch aan tijdens de veiling om de impact van video-advertenties op de merkbeleving gedurende de hele consumentreis te maximaliseren. Als je deze drie functies samen gebruikt, kun je een volledige funnel-benadering voor video-advertenties maken die leidt tot echte conversies.

Wij kunnen niet wachten om hiermee aan de slag te gaan.

#4. Lead Ads op YouTube

Facebook kende ze al, maar ook Google komt nu met Lead Ads op YouTube. Er werd helaas niet zo heul veul over gezegd tijdens de Keynote, dus wordt ongetwijfeld vervolgd.

Bottom line is dat leadadvertenties op YouTube een geweldig resultaat kunnen opleveren als je die combineert met de mogelijkheden voor doelgroeptargeting.

Ook schept het de mogelijkheid om contactgegevens en waardevolle informatie te verzamelen ZONDER dat je prospects helemaal naar je website hoeft te lokken.

#5. WOW: Responsieve zoekadvertenties!

google-responsive-search-ads-beta

Even opletten nu. Dit is groot.

Responsieve zoekadvertenties zijn waarschijnlijk de meeste revolutionaire verandering in zoekadvertenties sinds 2016, toen Google de Expanded Search Ads (uitgebreide zoekadvertentie) aankondigde.

De responsieve zoekadvertentie kent een flexibel advertentieformaat, bedoeld om beter aan te sluiten bij de zoekopdracht en zoekintentie van de gebruiker.

In tegenstelling tot de traditionele zoekadvertentie – waarbij je koppen en beschrijving samen één statische advertentie vormen – kun je nu tot 15 verschillende koppen schrijven en 4 verschillende beschrijvingen toevoegen.

Hieruit kunnen in principe 43.680 (!) verschillende advertenties worden samengesteld. Het aantal testmogelijkheden is daarmee vrijwel eindeloos!

Google test welke combinaties het beste presteren bij bepaalde zoekwoorden. Op basis daarvan leert het welke boodschap het beste werkt bij de verschillende zoekopdrachten, het gebruikte device, eerder zoekgedrag en andere signalen.

Google’s responsieve zoekadvertenties: veel meer ruimte!

De nieuwe responsieve zoekadvertenties van Google kunnen drie koppen met 30 karakters bevatten, een URL met 2 paden van 15 karakters en maximaal 2 beschrijvingen van 90 karakters.

Vergeleken met de huidige situatie betekent dat:

• Een extra kop
• Een extra beschrijving
• 10 extra karakters voor elke beschrijving

Daarmee worden dit de grootste advertenties die we ooit hebben gezien in de zoekresultaten, met tot wel 300 karakters! Dat is 2 x zo lang als de huidige tekstadvertenties!

De vraag is welke invloed dit gaat hebben op de ruimte en zichtbaarheid van organische zoekresultaten. Deze komt door de groei van advertentieruimte steeds verder in de verdrukking.

Wanneer zijn Google’s Responsieve Advertenties beschikbaar?

Op dit moment kan slechts een beperkt aantal gebruikers de nieuwe advertentiemogelijkheden in bèta gebruiken. Het goede nieuws: naar verwachting worden de responsieve advertenties later dit jaar voor iedereen beschikbaar.

#6. Mobiele snelheid krijgt een plek in Google Ads

Wat heb je aan een goede responsieve advertenties als het eindeloos duurt voordat je mobiele landingspagina verschijnt? Niet veel. Volgens Anthony Chavez, directeur van Google Ads Project Management, haakt 50 procent van de gebruikers af als de bestemmingspagina te langzaam wordt geladen.

Het is dus CRUCIAAL dat een landingspagina snel laadt.

In de nieuwe Google Ads-omgeving is de Mobile Landing Page Speed Score toegevoegd als kolom. De tool geeft je landingspagina een score van 1 tot 10 van ‘supertraag’ tot ‘extreem snel’. De score wordt gebaseerd op een aantal factoren, waaronder de relatie tussen paginasnelheid en de potentiële conversieratio.

#7. Smart Campaigns: nieuwe oplossing voor kleine bedrijven

Google-small-businessMet Smart Campaigns maakt Google het eenvoudiger voor kleine bedrijven om snel een advertentiecampagne te lanceren. Weinig tijd en weinig ervaring met betaalde campagnes, dan is Smart Campaigns de moeite waard om te testen.

Smart Campaigns worden het standaardtype advertentie voor nieuwe adverteerders in Google Ads. De campagnes worden in grote mate geautomatiseerd – van het creëren van advertenties tot de optimalisatie van de campagne, afhankelijk van de diensten of producten en de doelstellingen van de adverteerder.


Meer weten over de mogelijkheden om te adverteren via Google? Neem contact met ons op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.