Al meer dan 100 mln online aankopen in 2015

online aankopen smartphone

In de eerste drie kwartalen van 2015 hebben Nederlandse consumenten 100,44 miljoen online aankopen gedaan. Met name het aantal aankopen via de smartphone stijgt explosief. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor die Thuiswinkel.org en PostNL door GfK lieten uitvoeren.

In totaal waren de online verkopen – zowel diensten als producten – goed voor een omzet van 11,35 miljard euro. Diensten zoals pakketreizen en tickets brachten 5,49 miljard euro in het laatje. Producten zoals schoenen, speelgoed en elektronica leveren de online verkopers 5,86 miljard euro op.

Online uitgaven aan producten namen dit jaar met 19,5 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bestedingen aan diensten die online werden afgenomen, namen met 14,3 procent toe.

De onderzoekers verwachten dat in het laatste kwartaal van 2015 4,91 miljard euro wordt omgezet. Dat zou de totale online bestedingen naar ruim 16,26 miljard euro in 2015 brengen.

Aantal online aankopen via smartphone stijgt explosief

De smartphone wordt steeds vaker gebruikt voor het doen van online aankopen. Hoewel het aandeel van de smartphone binnen de totale online markt nog relatief klein is (7%), groeit het aantal absolute aankopen via de smartphone explosief.

Waar Nederlandse consumenten in het derde kwartaal van 2014 1,54 miljoen aankopen via hun smartphone deden, is dit aantal in dezelfde periode een jaar later met 42 procent (!) toegenomen tot 2,19 miljoen.

Ook de gemiddelde waarde van een online aankoop via de smartphone stijgt. De gemiddelde waarde van een aankoop die met de smartphone wordt gedaan, bedraagt in kwartaal 3 van 2015 € 54,- (tegenover € 47,- in kwartaal 3 van 2014).

Een ontwikkeling waar je als online retailer rekening mee dient te houden!