Een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie is linkbuilding. Linkbuilding is het generen van links van andere websites naar uw website. Deze links, ook wel backlinks genoemd, vormen het linkprofiel van uw website.

Met een goed en natuurlijk linkprofiel zal Google u belonen met een hoge waardering voor uw webpagina’s. Deze waardering noemt Google de Pagerank. De Pagerank van een pagina wordt uitgedrukt in een cijfer dat ligt tussen de 0 en 10. Hoe hoger de Pagerank, hoe waardevoller Google de webpagina vindt en hoe beter deze zal scoren in de zoekresultaten.

Backlinks verzamelen

Maar het begint allemaal met het verzamelen van zogenaamde backlinks. Hoe doet u dat? We zetten een aantal succesvolle manieren op een rij:

1. Zorg voor waardevolle en unieke content op uw website

Door waardevolle en unieke content aan te bieden, zullen andere sites vanzelf naar uw website gaan verwijzen. U verdient op deze manier backlinks van websites die uw doelgroep ook bezoekt. Dergelijke links zijn erg belangrijk voor de waardering door Google.

2. Meld uw website aan bij webdirectories

U kunt uw site aanmelden bij websites als Startpagina.nl en vragen of zij een link naar uw website willen plaatsen. Dit is een snelle manier om backlinks te verkrijgen. Zorgt u er wel voor dat u directories gebruikt die een relatie hebben met het onderwerp van uw website en dus relevant zijn. Het is nog altijd een goede manier om met linkbuilding te beginnen, maar heeft door het nieuwe algoritme van Google minder impact dan voorheen.

3. Meng u in de discussie

Door inhoudelijk te reageren op blogs of u te mengen in discussies op internetfora kunt u een backlink plaatsen naar uw website. U kunt natuurlijk ook zelf een discussie starten of als gastblogger een artikel schrijven. Het schrijven en plaatsen van persberichten waarin u een link naar uw website verwerkt, is ook interessant – zeker als deze berichten worden opgepakt door nieuwssites.

4. Social Media

Verwijzingen vanuit Twitter, LinkedIn, Facebook, etc. worden door Google gezien als een aanbeveling voor uw website. Maak daar gebruik van.

5. Linkruil

Het simpelweg uitruilen van links met andere websites heeft minder waarde dan voorheen. Daarom kiezen we voor bedroefdere methodes, zoals ABC-linkruil. Website A linkt naar website B, Website B linkt naar C, website C linkt weer naar website A. Een natuurlijke en succesvolle manier van linkbuilding.

Door gebruik te maken van bovengenoemde methoden bouwt u op een natuurlijke manier een betrouwbaar linkprofiel op. Een profiel dat zich op een niet-geforceerde manier langzaam maar zeker uitbreidt. Een goed linkprofiel bestaat uit:

  • Relevante links. Links van pagina’s met de zelfde doelgroep als uw website en die over hetzelfde onderwerp gaan, zorgen ervoor dat Google uw website een goede reputatie toekent.
  • Links van meerdere websites en IP-adressen. Als al uw backlinks afkomstig zijn van slechts een handjevol websites zal Google dit op minder waarde schatten dan wanneer deze afkomstig zijn van een grote diversiteit aan websites en IP-adressen.
  • Een goede verhouding follow and nofollow links.
  • Een verscheidenheid in ankerteksten. Een ankertekst is de aanklikbare tekst die de link bevat. Zorg voor verscheidenheid in de teksten en laat ze naar verschillende pagina’s binnen uw website verwijzen, niet alleen de homepage.
  • Een goede verhouding tussen externe en interne links. Naast backlinks naar uw website zijn ook interne links binnen uw website belangrijk. Zorg dus ook voor een goede interne lintstructuur op uw website.

Verwacht niet dat u binnen een week een goed linkprofiel heeft opgebouwd. Linkbuilding is een tijdrovend onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Sterker nog, Google straft het direct af als u binnen een paar dagen duizenden backlinks genereert.