Google Posts – Slim je zichtbaarheid vergroten in de zoekresultaten

Google Posts is een nieuwe mogelijkheid om je bedrijf te laten opvallen in de zoekresultaten van Google. Deze posts zijn korte nieuwsberichten of advertenties die worden getoond aan de rechterkant van de zoekresultaten. Ze staan in het zogenaamde knowledge panel. De Google Posts kun je gebruiken om de aandacht van jouw publiek te trekken. Op die manier leid je meer verkeer naar je website.

google post ponck

Een Google Post over deze blogpost.

Google Posts maken

Het maken van Google Posts is eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt, is een gratis Google Mijn Bedrijf Account. Zorg ook dat jouw account is geverifieerd, anders heb je geen toegang tot Google Posts. Als je account is aangemaakt, vind je de optie ‘Posts’ in de balk aan de linkerkant van het scherm. Of je kunt ‘Post maken’ vinden in het kader onder je bedrijfsinformatie.

Google Mijn Bedrijf Posts

1.Kies je foto

Een foto is optioneel, maar het is jouw beste kans om de aandacht van iemand te pakken. Maak daar dus gebruik van. Zorg dat het een duidelijke foto is die ook in een klein formaat goed werkt. Het knowledge panel waarin je Google Post gaat verschijnen is namelijk niet zo groot.

2. Schrijf je tekst

Schrijf een tekst van ongeveer 100 tot 300 woorden voor je post. Houd er rekening mee dat niet de gehele tekst in je Google Post zal verschijnen. Alleen de eerste 100 tekens zijn zichtbaar in de zoekresultaten. Zet de belangrijkste informatie dus aan het begin van je tekst.

3. Evenement? Vergeet de datum niet!

Een Google Post verdwijnt in principe na 7 dagen. Zo zorgt Google dat de posts in de zoekresultaten altijd relevant en actueel zijn. Een uitzondering wordt gemaakt voor posts die over evenementen gaan. Als je post over een evenement gaat, kun je een datum en tijd instellen. Je post blijft dan staan totdat het evenement voorbij is.

4. Voeg een knop toe

Door een knop toe te voegen aan je Google Post kun je mensen naar een specifieke pagina van je website leiden. Er zijn verschillende knoppen beschikbaar. Link naar een relevante pagina die past bij de inhoud van je post.

5. Check en publiceer

Voordat je de post plaatst, krijg je een voorbeeld te zien. Het is een goed idee om te checken of de belangrijkste tekst in het kader staat en of de foto mooi wordt weergegeven. Als je een knop hebt toegevoegd, is het slim om die ook even te testen. Alles in orde? Publiceren maar!

Google Posts inzetten voor jouw bedrijf

De manier waarop je posts het best kunt inzetten, hangt af van je bedrijf. Een eenvoudige en effectieve manier is om je nieuwsberichten of blogposts onder de aandacht te brengen. Je kunt een prikkelende samenvatting van je nieuwsbericht schrijven of je kunt de inleiding van je blogpost kopiëren. Het hele bericht zal niet passen, dus zet er vooral een ‘lees meer’-knop bij.

Heb je een event op de kalender staan? Zet hem dan ook in een post! Deze blijft staan totdat het event is afgelopen. Als je aanmeldingen verzamelt met een formulier op je website kun je een knop bij je post zetten die verwijst naar dit formulier. Nu kunnen mensen zich nog gemakkelijker voor events aanmelden vanuit de zoekresultaten.

Je kunt de posts ook gebruiken om een speciale aanbieding of een nieuw product onder de aandacht te brengen. Je kunt ook een mededeling delen met een Google Post. Denk bijvoorbeeld aan gewijzigde openingstijden in verband met een feestdag.

Met Google Posts krijg je de kans om de internetgebruiker meer relevante informatie te laten zien. Het is vergelijkbaar met een AdWords-advertentie, maar gratis! We zijn benieuwd naar de manier waarop je gebruik gaat maken van Google Posts.

Vragen over wat Google Posts kunnen doen voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op.

paul-ooms

Paul Ooms

Content Marketeer

Van oorsprong journalist, nu content marketeer. Ik pas mijn journalistieke vaardigheden toe op een commerciële wijze. Mijn specialiteit is video, maar ik werk ook graag aan teksten en social media. Vragen? Mail me gerust!