nederlander-besteedt-bijna-400-miljoen-in-europese-webwinkels-in-eerste-kwartaal-2019

Nederlander Besteedt € 390 MLN In Europese Webwinkels (In Eerste Kwartaal 2019!)

In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten ongeveer 390 miljoen euro uit (exclusief btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

In vijf jaar zijn de online aankopen bij Europese webwinkels met ruim 150 procent gegroeid. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven buiten Nederland die zijn gevestigd in de Europese Unie. De cijfers zijn berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is en ze zijn dus voorlopig.

internetverkopen-door-eu

Internetverkopen Nederlandse webwinkels 17 procent hoger

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het eerste kwartaal van 2019 bijna 17 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Bij de Nederlandse internetverkopen kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multi-channelers’, winkels waarvan onlineverkoop niet de hoofdactiviteit is.

De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het eerste kwartaal van 2019 ruim 12 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Bij de Nederlandse multi-channelers was de online-omzet bijna 24 procent hoger.

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

Sinterklaas versus de kerstman

Sinterklaas versus de Kerstman: 1-0

Hoe zorg je er voor dat je jouw concurrentie online de baas bent? Slimme online marketing kan je daarbij helpen. PONCK denkt graag op een creatieve manier mee met klanten over de beste aanpak voor hun bedrijf.

Die manier van werken wilden we graag op een ludieke manier laten terugkomen in onze nieuwe internetcommercial. Het idee daarvoor ontstond vorig jaar al. Rond Sinterklaas.

We hebben het een jaar op de plank moeten laten liggen, maar hadden dit jaar voldoende tijd om de video goed voor te bereiden.

Positief

Medio november, net voor de intocht van Sinterklaas, ging de commercial online. Dat is altijd even adem inhouden en de eerste reacties afwachten. Gelukkig, die waren bijzonder positief!

Inmiddels is de video al duizenden keren bekeken. Nog niet gezien en nieuwsgierig? Bekijk de video hier: