Adverteren Op Google:
In 6 Stappen Naar De Perfecte Advertentie

Adverteren op Google. Het is – mits goed uitgevoerd – een interessante en lonende manier om in beeld te komen bij je doelgroep of potentiële klanten. Bovendien heeft adverteren in Google een groot voordeel ten opzichte van andere vormen (print, DM, e-mail) van adverteren. Je betaalt pas als mensen jouw advertentie aanklikken. Wel zo eerlijk, toch?

PONCK helpt bedrijven en ondernemers om sterke advertentiecampagnes te creëren op Google. Het starten van een succesvolle advertentiecampagne is niet eenvoudig. Het vraagt om de nodige kennis en kunde. Om volledig thuis te raken in de advertentiemogelijkheden op Google hebben wij daarom trainingen gevolgd op het hoofdkantoor van Google in Amsterdam.

Daarnaast speelt – zoals met alles in het leven – ervaring een belangrijk rol bij het creëren van sterke advertentiecampagnes. Wij kennen inmiddels het klappen van de zweep en weten hoe je een goede advertentiecampagne opzet en inricht. Bovendien zijn we in staat om op strategisch niveau mee te denken met onze klanten.

We kunnen ons verplaatsen in de klanten van onze klanten en begrijpen hoe we jouw doelgroep online het beste kunnen benaderen. We weten echter ook dat veel ondernemers het graag zelf proberen.

Daarom leg ik je in dit artikel uit hoe je zelf een start kunt maken met adverteren op Google.

Hoe werkt adverteren op Google?

Adverteren in zoekmachines zoals Google noemen we ook wel Search Engine Advertising (SEA). Er zijn verschillende mogelijkheden.

Google AdWords

GOOGLE ADWORDS

Met een Google-advertentie kun je reclame maken voor je bedrijf of organisatie in de zoekmachine van Google. Je meldt je aan bij Google Adwords, stelt een advertentie samen en bepaalt bij welke ingetypte zoekwoorden de advertentie moet worden vertoond.

Daarbij kun je vervolgens nog allerlei variabelen instellen, zodat je de zichtbaarheid van je advertentie na verloop van tijd op basis van resultaten verder kunt optimaliseren.

Denk aan het bedrag dat je maximaal wilt betalen per klik, maar ook zoekwoorden die je vanwege tegenvallende resultaten of omdat ze niet het juiste verkeer opleveren wilt uitsluiten.

Adverteren in Google zoekmachine, Displaynetwerk en YouTube

De advertentie kan op diverse plaatsen op het internet worden vertoond. Je kunt ervoor kiezen om de advertentie uitsluitend in de zoekmachine van Google weer te geven, maar het is ook mogelijk om je advertentie aan te bieden in het Displaynetwerk van Google of op YouTube.

Het Displaynetwerk bestaat uit een omvangrijke verzameling van websites waarop ruimte is vrijgemaakt om Google-advertenties weer te geven. Op die manier kan jouw advertentie ook op andere relevante websites van derden worden weergegeven.

Google Shopping

GOOGLE SHOPPING

Een andere mogelijkheid om te adverteren in Google is Google Shopping. Google Shopping is een relatief nieuw onderdeel van Google dat met name interessant is voor eigenaren van webwinkels.

Google Shopping maakt het mogelijk om producten met afbeelding en prijs in beeld te brengen. Wie bijvoorbeeld zoekt op ‘wetsuit dames’ krijgt bovenaan de zoekresultaten een overzicht van Google Shopping-resultaten.

Google Shopping resultaten

Google Shopping geeft snelle en overzichtelijke resultaten bij zoekopdrachten. Zo kun je op een eenvoudige manier producten of diensten met elkaar vergelijken en bij interesse direct doorklikken naar de website van de adverteerder.

Omdat het opzetten van een Google Shopping-campagne aanzienlijk ingewikkelder is dan het starten van een Google Adwords-campagne beperk ik me in dit artikel tot het opzetten van advertentiecampagnes in Google Adwords.

Klaar? Gordels om. Daar gaan we.

Stap 1: Maak een Adwords-account aan

Ga naar https://adwords.google.com en log in met een gmail-adres of maak deze aan als je dat nog niet hebt. Koppel vervolgens je Google-acount aan een Adwords-account.

Stap 2: Bedrijfsgegevens en betaling

Voer je bedrijfsgegevens in en autoriseer Google om toekomstig gemaakte advertentiekosten van je rekening af te schrijven. Als je dat hebt gedaan, ben je klaar om je eerste advertentiecampagne verder in te richten.

Google AdWords bedrijfsgegevens invullen

Stap 3: Je eerste Google Adwords-campagne

Google Adwords vult nu een aantal standaard campagne-instellingen in en vraagt je om je factureringsprofiel te controleren. Let niet te veel op de inhoud van het advertentievoorbeeld of het ingestelde budget – dit kun je later nog naar eigen inzicht en wensen aanpassen.

Google AdWords campagne aanmaken

Zijn de ingevulde gegevens verder correct? Klik dan op de blauwe button ‘Voltooien en campagne maken’ en je bent klaar om je eerste advertentiecampagne in Adwords in te richten.

Stap 4: Focus op je doelgroep

Je bent nu zo ver dat je je advertentiecampagne kunt gaan instellen. Klik op het tabblad ‘Instellingen’ en geef je Adwords-campagne een duidelijke naam.

Kies bij voorkeur de naam van je website of je bedrijf. Kies vervolgens in welke netwerken de advertentiecampagne zichtbaar moet worden. Je hebt grofweg drie opties:

  • Vertoning in het zoeknetwerk (google.nl)
  • Vertoning in het zoeknetwerk met Display Select
  • Videoadvertenties (YouTube)

Als je hier per advertentie onderscheid in wilt aanbrengen, is het raadzaam om meerdere campagnes aan te maken.

Google AdWords advertentie maken

Standaard worden nieuwe advertenties op alle apparaattypen (desktop, tabletcomputer en smartphone) weergegeven. Je kunt verderop op advertentieniveau wijzigingen hierin aanbrengen.

Vervolgens kies je de targetlocatie. In welke gebieden wil je dat jouw advertenties worden weergegeven? Het is belangrijk hierbij een goede focus te behouden.

Target niet op regio’s waar je niet actief bent. Houd het gebied liever iets te klein dan te groot. Het voorkomt onnodige kosten. Bovendien kun je het bereik in een later stadium altijd nog vergroten.

Kies vervolgens de taalgebieden waar je je advertentie wilt vertonen. Bedenk dat je bij de keuze voor een andere taal dan Nederlands ook je advertentie in een andere taal zult moeten aanbieden.

Stap 5: De biedstrategie

Biedstrategie Google AdWords

Een belangrijk onderdeel van het opzetten van een succesvolle Google AdWords-campagne is het bepalen van je biedstrategie en je budget. Google biedt diverse vernuftige biedstrategieën aan.

Je kunt betalen voor advertentieklikken (CPC), advertentievertoningen (CPM) of advertentieconversies (CPA).

Google AdWords budget instellen

Het biedingsbedrag dat je instelt, is het hoogste bedrag dat je bereid bent te betalen en heeft invloed op de positie van je advertentie. Een hoger bedrag zorgt in de regel voor een hogere positie (alhoewel er meer factoren van invloed zijn).

Het is op voorhand soms lastig te bepalen welke strategie het beste gaat werken voor jouw campagne. Het kan geen kwaad hiermee te experimenteren en op basis van de resultaten je campagne verder te finetunen.

Stap 6: Advertentieplanning

Je Adwords-campagne kan pas live gaan als de landingspagina’s op je website – de pagina waarop iemand terecht komt nadat hij op een advertentie heeft geklikt – helemaal goed zijn ingericht. Als dit het geval is, kun je de startdatum van je advertentiecampagne invoeren.

Ook is het mogelijk om een einddatum voor je advertentiecampagne in te stellen. Voer een einddatum in als je een duidelijk afgebakende periode hebt waarin je wilt adverteren (bijvoorbeeld rondom Sinterklaas of een bepaald evenement) maar ook als je wilt voorkomen dat je het vastgestelde advertentiebudget overschrijdt.

Google AdWords advertentieplanning

Staat alles goed ingesteld, dan kun je je advertentiecampagne verder inrichten. De ideale opbouw van je advertentiecampagne is als volgt. De campagne heeft de naam van je website of bedrijf. Daaronder creëer je een of meerdere advertentiegroepen. Daaronder hang je vervolgens een of meerdere advertenties.

Dat kan er als volgt uitzien:

Advertentiecampagne: Decathlon.nl

Advertentiegroepen: Kamperen / Hardlopen / Fietsen

Advertenties: Kamperen: Tenten / Luchtbedden / Slaapzakken / Etc.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van de zoekwoorden die vaak worden gebruikt en aansluiten bij jouw advertenties? Gebruik dan de zoekwoordplanner van Google. Met dit programma krijg je inzicht in veelgebruikte zoekwoorden.

Neem niet alles klakkeloos over, maar houd je doel voor ogen en verplaats je in je doelgroep bij het selecteren van de zoekwoorden die je wilt gebruiken voor de vertoning van je advertentie.

Voor het opstellen van advertentieteksten ben je gebonden aan de spelregels van Google Adwords. Nadat je een advertentie hebt gemaakt, wordt deze eerst gecontroleerd door Google. Pas na goedkeuring kan de advertentie worden vertoond.

Het is raadzaam om tijdens het inrichten van je advertenties de advertentiecampagne te pauzeren. Zo voorkom je dat sommige advertenties na goedkeuring door Google direct worden vertoond en kun je de campagne in één keer lanceren. Zijn alle advertenties naar wens en goedgekeurd? Dan is het tijd om live te gaan.

Ik hoop dat dit artikel je op weg helpt bij het opzetten van jouw advertentiecampagne op Google. Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of schakel je liever professionele hulp in? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag succesvol te zijn op internet!

Wim Glas

Wim Glas

Mede-eigenaar van online marketingbureau PONCK. Hij heeft een achtergrond in Journalistiek & Voorlichting en werkte jarenlang als journalist en (eind)redacteur voor diverse organisaties. Sinds 2007 is hij zich gaan toeleggen op online communicatie en online marketing. Vanuit die expertise helpt hij klanten om hun online zichtbaarheid te vergroten en te professionaliseren. ‘Het produceren van sterke, doordachte en aantrekkelijke content, die inspeelt op de wensen en behoeften van je doelgroep, is waar we goed in zijn. Het is dé manier om in beeld te komen bij je potentiële klant. Daar helpen wij onze opdrachtgevers graag bij.’